Bedrijven
01 februari 2023 mr. Aleid Kanis
Klanten betekenen alles voor een onderneming, zonder klanten heeft u immers geen omzet. Het is daarom heel belangrijk om goede zakelijke relaties aan te gaan met uw klanten. Het kan echter altijd voorkomen dat u in een conflict met de klant komt. In veel gevallen gaat het conflict om het niet betalen van facturen. Er zijn echter meer oorzaken van een conflict. Wat kunt u eraan doen? U leest er meer over in dit artikel.
Heeft u een conflict met een klant? In eerste instantie kunt u er het best voor kiezen om het conflict zelf op te lossen. Het is namelijk heel verstandig om uw zakelijke relaties goed te houden. Het kan immers gaan om een misverstand of iets kleins. Het eerste wat u doet is het aangaan van een gesprek. In dit gesprek kunt u achterhalen waar het probleem ligt. Misschien is er iets misgegaan, u kunt bijvoorbeeld iets verkeerds geleverd hebben of een product voldoet niet aan de standaard. U kunt aanbieden om het product te repareren of vervangen. Een conflict is zo vaak snel opgelost.
Als u een ingebrekestelling heeft ontvangen, dan kunt u het best niet langer wachten, maar binnen de gestelde termijn reageren. Anders bent u in verzuim. De klant heeft dan recht om op uw kosten een andere partij in te schakelen. Dit is ook het geval als de klant recht heeft op herstel van een product, maar u daar niet aan voldoet.
Heeft u een ander conflict met de klant? Heeft u geprobeerd om het op te lossen met de klant, maar komt u er niet uit? Dan kunt u de zaak het best laten beoordelen door een jurist. U weet dan precies wat uw rechten en plichten zijn. De jurist kan bepalen wat de beste strategie is voor u. In sommige gevallen betekent het dat er direct actie ondernomen moet worden. Vaak kan het conflict opgelost worden zonder dat er een procedure moet worden gestart.
Als een klant niet betaalt, dan kunt u een ingebrekestelling sturen. U moet dit altijd schriftelijk doen. In deze ingebrekestelling biedt u de klant een mogelijkheid aan om binnen een bepaalde termijn de factuur alsnog te voldoen. Als de klant dan nog niet betaalt, dan kunt u incassokosten in rekening brengen. Als het gaat om een zakelijke klant, dan is deze al in verzuim meteen na het verstrijken van de betalingstermijn. De klant is u dan al incassokosten en rente schuldig. Het is daarom belangrijk om een betalingstermijn vast te stellen. Doet u dit niet? Dan gaat de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen op.
Het in rekening brengen van incassokosten mag bij een consument pas na het sturen van een 14-dagenbrief. Dit is een brief waarin u aangeeft dat de factuur binnen 14 dagen betaald moet zijn. Aan deze brief zitten een aantal eisen verbonden. Er moet bijvoorbeeld instaan dat er incassokosten in rekening worden gebracht, bovendien moet vermeld worden wat de hoogte van deze kosten zijn.
Er zijn nog andere manieren om een openstaande factuur op te lossen. Enkele voorbeelden zijn:
Het is in alle gevallen beter om een conflict met een klant te voorkomen. Wij geven u enkele tips die daarbij kunnen helpen:
Ik heb een conflict met de klant; wat nu? In dit artikel hebben we u advies en enkele tips gegeven hoe u hiermee om kunt gaan. Het is verstandig om in eerste instantie zelf een conflict met een klant op proberen te lossen. Lukt dat niet? Dan kunt u juridische hulp inschakelen.
Meester en Meester is een juridisch adviesbureau. Wij helpen particulieren, bedrijven en overheidsinstanties. Wij geven advies over allerlei problemen en vraagstukken waar u tegenaan loopt. Toegankelijkheid, laagdrempeligheid en betaalbaar advies is daarbij ons doel. Kom contact in contact met ons.
Bedrijven
Een vaststellingsovereenkomst (VSO) is een belangrijke stap bij ontslag met wederzijds goedvinden. Maar wat betekent het...
Verder lezen
Bedrijven
Wil je het dienstverband met een werknemer op een nette manier beëindigen? Dan is een vaststellingsovereenkomst (VSO) va...
Verder lezen
Bedrijven
Een huurder die de huur niet (op tijd) betaalt, kan voor verhuurders grote financiële problemen opleveren. Zeker als de ...
Verder lezen
Bedrijven
Als ondernemer die arbeidskrachten ter beschikking stelt, bijvoorbeeld als uitzendbureau, detacheerder of intermediair, ...
Verder lezen
Bedrijven
Wie geld tegoed heeft, verwacht natuurlijk dat dit ook terugkomt. Maar vorderingen hebben niet het eeuwige leven. Na ver...
Verder lezen
Bedrijven
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben voor de reputatie en veiligheid van je bedrijf. Het is cruciaal om snel en effe...
Verder lezen