Bedrijven
20 januari 2023
Iedere ondernemer heeft met klanten te maken. De meesten van deze klanten zullen uw facturen binnen de vastgestelde termijn betalen. Bijna iedere ondernemer zal hier vroeg of laat mee te maken krijgen: Een klant betaalt niet. De klant zal hier zijn of haar eigen reden voor hebben, maar hoe kunt u ermee omgaan? Wat kunt u eraan doen en hoe kunt u het in de toekomst voorkomen? In dit artikel gaan we dieper in op dit onderwerp.
Als een klant niet betaalt, dan heeft de klant daar een bepaalde reden voor. In de praktijk blijkt dat er twee oorzaken zijn waarom sommige klanten hun factuur niet betalen:
De oplossing voor de eerste reden is vaak maatwerk. U kunt het best per geval bekijken hoe u toch de klant kunt bewegen om te betalen. Soms valt het op te lossen door een betalingsregeling af te spreken. In een ander geval is het beter om een incasso op te starten. Loopt het echt uit de hand, dan zou u faillissement voor de klant kunnen aanvragen. Het traject waar u voor kiest wordt vooral bepaald door het openstaande bedrag.
Een klant die niet wil betalen heeft daar een reden voor. In de meeste gevallen gaat het dan om een geschil tussen hem/haar en uw bedrijf. In zo´n geval is het erg belangrijk om uw rechten en plichten na te gaan in deze bepaalde situatie. Ga na hoe u er juridisch voor staat. Hierna kunt u aan de hand van deze informatie misschien uw klant bewegen om te betalen. In een ander geval zal een rechter moeten beslissen over het geschil tussen u en de klant die niet betaalt.
Heeft u een klant die niet betaalt? Dan kunt u zelf de volgende stappen zetten om de klant tot betalen te bewegen:
Een klant betaalt niet; als ondernemer zult u er zeker eens mee te maken krijgen. Het kan ergernis opleveren, maar als u er rustig en zakelijk mee omgaat, dan kunt u in de meeste gevallen zorgen dat de klant toch betaalt. In sommige gevallen volstaat het sturen van een herinnering. Soms zult u verdere stappen moeten nemen.
Heeft u alles gedaan wat u kon maar wil de klant nog steeds niet betalen? Dan kunt u het best een jurist inschakelen. De jurist zal aan de hand van uw verhaal en gegevens een inschatting maken van de zaak. Hierdoor kan snel bepaald worden wat de kans is op betaling en of een verdere procedure zinvol is.
Meester en Meester is een juridisch adviesbureau. Wij helpen particulieren, bedrijven en overheidsinstanties. Wij geven advies over allerlei problemen en vraagstukken waar u tegenaan loopt. Toegankelijkheid, laagdrempeligheid en betaalbaar advies is daarbij ons doel.
Bedrijven
Een vaststellingsovereenkomst (VSO) is een belangrijke stap bij ontslag met wederzijds goedvinden. Maar wat betekent het...
Verder lezen
Bedrijven
Wil je het dienstverband met een werknemer op een nette manier beëindigen? Dan is een vaststellingsovereenkomst (VSO) va...
Verder lezen
Bedrijven
Een huurder die de huur niet (op tijd) betaalt, kan voor verhuurders grote financiële problemen opleveren. Zeker als de ...
Verder lezen
Bedrijven
Als ondernemer die arbeidskrachten ter beschikking stelt, bijvoorbeeld als uitzendbureau, detacheerder of intermediair, ...
Verder lezen
Bedrijven
Wie geld tegoed heeft, verwacht natuurlijk dat dit ook terugkomt. Maar vorderingen hebben niet het eeuwige leven. Na ver...
Verder lezen
Bedrijven
Een datalek kan ernstige gevolgen hebben voor de reputatie en veiligheid van je bedrijf. Het is cruciaal om snel en effe...
Verder lezen