Usman malik k E 1vn Dxg4 unsplash

Bedrijven

Particulieren

Medewerker veroorzaakt schade; wat nu?

01 januari 2023 mr. Marc Mac Lean

Maakt uw werknemer een fout onder werktijd? Dan bent u als werkgever in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade. Alleen als er sprake is van bewuste roekeloosheid of opzet is de werknemer aansprakelijk. Wat kunt u doen om dit te voorkomen? En wat als het toch misgaat? In dit artikel vertellen we u er meer over.

Aansprakelijkheid werkgever voor veroorzaakte schade werknemer

Wettelijk bent u (in beginsel) aansprakelijk voor veroorzaakte schade door uw werknemer tijdens de uitoefening van zijn/haar werk. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan een onrechtmatige daad of een fout. Als u kunt aantonen dat u voldaan heeft aan uw zorgplicht of dat de schade is ontstaan door bewust roekeloos handelen of opzet, dan vervalt de aansprakelijkheid. Binnen dergelijke vraagstukken wordt er vanuit juridisch perspectief gesproken van omgekeerde bewijslast; de werkgever dient te bewijzen dat het ongeluk niet zijn schuld was.

Wordt u als werkgever aansprakelijk gesteld, dan dient u met een aantal aspecten rekening te houden. Het is daarom verstandig om u vooraf goed te verdiepen in scenario’s die zich voor kunnen doen. Daarnaast is het belangrijk dat u transparent bent richting uw werknemers als het gaat om aansprakelijkheidsvraagstukken.

Onderschat uw zorgplicht niet

Als werkgever heeft u een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat u alles moet doen wat redelijkerwijs mogelijk is om te voorkomen dat werknemers schade lijden bij het uitoefenen van hun werkzaamheden. Dit geldt voor materialen, werkruimtes, gereedschappen, werktuig en voorlichtingen en aanwijzingen waarmee u voorkomt dat een medewerker de mist in gaat.

U bent verplicht om uw werknemers instructies te geven die noodzakelijk zijn om hun werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. U kunt dan bijvoorbeeld denken aan de gebruiksaanwijzingen van een machine wanneer een werknemer hier voor het eerst mee gaat werken. Deze instructies dient u te blijven herhalen. Daarnaast is het belangrijk om structureel te onderzoeken of het werk eventueel veiliger kan. Vanuit de Arbowet is het verplicht dat een werkplek zo ingericht wordt, dat personeel het werk veilig kan uitvoeren. Ook dienen mogelijke risico’s op de werkvloer in kaart te worden gebracht in een RI&E.

Wat als het toch misgaat?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het is logisch dat u uw werknemers niet de hele dag in de gaten kunt houden. Daarom is het belangrijk dat u uw wettelijke zorgplicht nakomt. Dit is de enige manier om de dans te ontspringen als u aansprakelijk wordt gesteld wanneer een medewerker slachtoffer wordt van een bedrijfsongeval of beroepsziekte.

Bij een bedrijfsongeval dient u te bewijzen dat u er alles aan heeft gedaan om een ongeval te voorkomen. Als er geen goedgekeurde RI&E aanwezig is, dan gaat de rechter uit van falen van uw kant. Ook als het gaat om een schadeclaim betreffende RSI of een andere ziekte die ontstaan is op de werkvloer, moet u aan kunnen tonen dat u er alles aan gedaan heeft om klachten te voorkomen of op te lossen. Kunt u dit niet, dan zal een beroep op werkgeversaansprakelijkheid vanuit de werknemer naar verwachting slagen.

Wat als er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid?

Valt u niets te verwijten, omdat u heeft voldaan aan de zorgplicht? Dan is het mogelijk dat de werknemer zelf een boete krijgt. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als hij zijn veiligheidshelm niet heeft opgezet, ondanks uw directe aanwijzingen. Is er sprake van opzet of bewuste roekeloosheid? Dan zal er sneller een boete worden opgelegd.

Wie is er aansprakelijk bij thuiswerken?

In onze samenleving wordt thuiswerken steeds meer de norm. Het is daarom belangrijk om te kijken naar hoe het zit met de aansprakelijkheid van werkgevers voor thuiswerkende werknemers. Uiteraard gelden er voor thuiswerken minder Arbo-maatregelen. Er zijn bijvoorbeeld geen verplichtingen omtrent vluchtroutes, brandgevaar en groottes van werkruimtes. Deze verplichtingen zullen immers moeilijk na te leven zijn. U bent als werkgever wel verplicht om de thuiswerkplek ergonomisch op orde te maken. Een bureaustoel dient bijvoorbeeld voldoende afgesteld te zijn en een beeldscherm dient voldoende scherp te zijn en een stabiel beeld te geven. Ook moet een thuiswerkplek voorzien zijn van adequate verlichting. Dit valt allemaal onder de zorgplicht.

Ontstaat er schade door thuiswerken, dan vraagt dit wel om een iets andere waardering van de omstandigheden. Als het gaat om aansprakelijkheid, dan is vereist dat er voldoende verband bestaat tussen de schade en het uitoefenen van de werkzaamheden. De vraag is dan altijd: ‘Is de schade ontstaan door de werkzaamheden?’ De werknemer mag alleen in dit geval de werkgever aanspreken op zijn verantwoordelijkheid. Er moet een zogenaamd causaal verband zijn.

Als werkgever doet u er verstandig aan om een thuiswerkbeleid op te stellen. Wat verwacht u van de werknemer bij het thuiswerken? Dat kunt u in dit beleid zetten. Het is tevens een relevant bewijsstuk om aan te tonen dat u aan uw zorgplicht heeft voldaan.

Verzekeren of niet?

Het is verstandig om een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven (AVB) af te sluiten. Deze verzekering dekt de meeste schade die toegebracht wordt aan derden door u of uw werknemers. In dit geval kan het gaan om persoonlijk letsel, maar het kan ook gaan om materiële schade en gevolgschade, zoals bijvoorbeeld verlies van inkomen.

Meester en Meester; maakt recht voor iedereen toegankelijk

Meester en Meester is een juridisch adviesbureau dat staat voor een veilige en rechtvaardige samenleving. Wilt u uw risico als ondernemer verlagen? Wij helpen u graag! Meester en Meester biedt rechtsbescherming aan particulieren, bedrijven en de overheid.

Voor niet-juristen kan de juridische wereld soms onbegrijpelijk zijn. Bij Meester en Meester komt talent en kennis samen. Wij maken recht voor iedereen toegankelijk en ontzorgen onze klanten op juridisch vakgebied.

Deel dit artikel

Meester en Meester is gevestigd in Zwolle en Kampen, maar wij helpen klanten in heel Nederland. Kunt u ons advies goed gebruiken of heeft u onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op! U kunt ons direct bellen op 088-0665002, maar u kunt ook een mail sturen naar info@meesterenmeester.nl.